Dodávatelia v automobilovom priemysle musia veľmi flexibilne a presne zabezpečovať dodávky komponentov pre svojich kľúčových odberateľov. Aby splnili náročné požiadavky zákazníkov, snažia sa svoje procesy čo najviac optimalizovať a siahajú po najmodernejších riešeniach. Niekedy i netradičných.

Firma Albatros Logistics, zameriavajúce sa na automobilový a elektronický priemysel, sa vlani usadila v areáli PointParku Žilina. Prvým strategickým krokom bolo poskytovanie outsourcingového veľkoskladu pre spoločnosť SEJONG Slovakia, výrobca výfukov pre automobilku Kia Motors Slovakia v Žiline. V PointParku Žilina si najala sklad s rozlohou 3000 metrov štvorcových a pustila sa do jeho zariaďovaní.

Spoločnosť sa rozhodla investovať do nových technológií, ktoré umožnia zvýšiť spokojnosť zákazníka a zefektívniť vnútorné fungovanie. V prvom rade sa rozhodla vypísať výberové konanie na dodávateľa regálových systémov, z ktorého ako víťaz vyšla spoločnosť stow ČR. "Išlo o štandardné riešenie inštalované do úplne nového skladu," vysvetľuje Alexander Alstock, sales manager spoločnosti stow ČR. Použité boli paletové regály typu PAL-RACK s výškou rámov cca 7,8 ma celkovou kapacitou 1994 paletových miest. Jediným netradičným požiadavkou bolo prispôsobenie regálového systému na veľkosť paliet, ktoré majú rozmery 1130 x 1300 mm. Nosnosť regálov bola dimenzovaná na 700 kg palety. Systém má päť úrovní, pričom najvyššia je vo výške 7150 mm.

Priebeh implementácie

Inštaláciou regálového systému však práca pre spoločnosť stow ČR neskončila. "Zákazník požadoval aj ďalšie vybavenie skladu. Išlo najmä o warehouse management systém (WMS) a manipulačnú techniku. Aj keď sa rozhodol urobiť výberové konanie, odporučili sme mu vhodných dodávateľov, s ktorými sme v minulosti spolupracovali, "hovorí Alexander Alstock. Hlavne WMS bol pre Albatros dôležitý, pretože to bola požiadavka jeho zákazníka. Zadanie predstavoval návrh skladových procesov a implementácia WMS systému pre riadenie operácií veľkoskladu so zohľadnením špecifických požiadaviek objednávateľa a jeho zákazníka, SEJONG Slovakia. Albatros Logistics v rámci politiky kvality podlieha každoročnému auditu 5 Star, ktorý je značkou kvality spoločnosti Kia. Svoje procesy je povinný udržať na najvyššej úrovni kvality vrátane interných aj outsourcovaných procesov (WMS). Najväčšou výzvou pre dodávateľa bola implementácia WMS systému za šesť týždňov.

Firma Albatros Logistics vybrala viac potenciálnych dodávateľov, ktorí prezentovali svoje riešenia. Na základe kritérií spoločnosti SEJONG sa rozhodla pre riešenie od spoločnosti MULTIMAG, ktorá poskytuje služby na platforme open source. V tomto prípade firma MULTIMAG použila riešenie pod názvom ADempiere ERP s WMS riešením, ktoré bolo vytvorené pre potreby klienta v USA freelancer Victorom Perezom. "Zákazník sa pre riešenie open source rozhodol z jednoduchého dôvodu. Ide o systém cenovo výhodný a poskytovaný formou služby, čo znamená, že všetko beží na našich serveroch a firma Albatros si nemusela kupovať žiadny softvér. Tým bolo možné znížiť náklady na zabezpečenie WMS systému, "vysvetľuje Norbert Bede, konateľ spoločnosti MULTIMAG, a dodáva:" Veľa procesov bolo rozvinuté hlavne ako outbound, automatické vyhľadávanie lokátorov, handling units manažment či podpora čítačiek Unitech. Pre zabezpečenie činnosti veľkoskladov je to veľkou výzvou a oblasťou, ktorá sa na slovenskom priebežne rozvíja. "

ADempiere je projekt vychádzajúci z licencie GPLII. To znamená, že ide o úplný model vývoja open source. Komunita okolo projektu ADempiere sa skladá hlavne z profesionálnych spoločností, ktoré kvôli istote klientov založili alianciu na podporu ADempiere v Česku aj na slovenských. Už existujúce implementácie vo českých a slovenských spoločnostiach dávajú predpoklad pre ďalší rozvoj ADempiere a odborníci ho považujú za najperspektívnejšie projekt open source ERP na svete. Systém má intuitívne charakter a ponúka užívateľsky prívetivé menu. Na slovenskom a v SR má už päťročnú históriu.

Predmetom skladovania v spoločnosti Albatros Logistics je materiál pre výrobu výfukových systémov, ktorý sa vyrába v Južnej Kórei a ďalej sa dováža na Slovensko v kontajneroch. Vo veľkosklade prebieha proces kartonizace (balenie) do predurčených vozíkov (tzv. Trolleys), v ktorých sa materiál exportuje na výrobné linky, kde sa ďalej spracováva vo výrobnom procese. Hotové výrobky - výfuky - sa expedujú just-in-time do automobilovej spoločnosti Kia Motors Slovakia. "Veľkosklad je rozdelený do logických jednotiek (areas, sections), pričom najmenší jednotkou je lokácie. Regálový systém je rozdelený do zón podľa váhy na normal storage, open pallets a damaged parts, "približuje skladové procesy Norbert Bede. Inbound (prichádzajúce) avíza sa prijímajú e-mailom a importujú do WMS systému cez jednoduchý excel. Avíza sa spracujú vo WMS, pričom sa pri importe vygenerujú loty (výrobné dávky), manipulačné jednotky a vytvorí sa avíza naskladnenie.

Príjem materiálu a zaskladnenie funguje na báze definovanej inbound stratégie. WMS navrhne lokáciu na umiestnenie paliet, pričom zohľadňuje typ materiálu, rozmer, váhu palety a určí cieľovú lokáciu. Na základe zaskladňovacích listov sa palety umiestnia na príslušné lokácie.

Outbound (odchádzajúci) avíza sa vytvárajú v závislosti na pláne výroby a prijímajú sa e-mailom na dennej báze, ktorá sa importuje do WMS. Objednávky exportu sa transformujú na objednávky veľkoskladu. Vedúci smeny uvoľňuje riadky objednávky v závislosti na interných pravidlách spoločnosti pre vyskladňovanie. To prebieha na základe manuálnych picklistů alebo sa vyskladňuje pomocou ručných skenerov v závislosti na type materiálu. Logistická firma uvažuje o ďalších implementáciách v skladoch.

Riešenie sa využije aj v Českej republike

Vyskladňovanie prebieha podľa metódy FIFO. Palety odvezené z regálového systému sa podľa typu prebaľujú do vozíkov, skenujú a zároveň sú tlačené etikety s čiarovými kódmi. Po prebalení sa automaticky presúvajú do vychystávací zóny a sú pripravené na expedíciu do spoločnosti SEJONG Slovakia. Rozbalený materiál sa presúva späť do zóny open pallets.

Aj keď ide v českých podmienkach o netradičné riešenie, zákazník je s ním spokojný. "Naše požiadavky splnil dodávateľ WMS na jedničku. Išlo o jedno z najdôležitejších rozhodnutí pre náš úspech na slovenskom trhu. V budúcnosti sa chystáme adaptovať ďalšie riešenie v našich skladoch v Českej republike i v Ázii, "hodnotí Yongkyo Jeong, CEO spoločnosti Albatros Logistics.

  • Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 124/7-8 2013.
  • Publikované: 07. 01. 2014
  • Článek připravil: JOZEF ORAVEC